Każdy region Polski zarabia dzisiaj na piwie
Warzeniem piwa w naszym kraju zajmuje się dzisiaj 360 browarów, zlokalizowanych na terenie całej Polski. Niemal w każdym województwie znajduje się jeden z 22 największych zakładów produkujących piwo. Funkcjonowanie tych przedsiębiorstw zasila gospodarkę – zarówno w ujęciu ogólnokrajowym, jak i poprzez budowanie kapitału regionalnego.
Na terenie naszego kraju działają zakłady piwowarskie o różnej wielkości i specjalizacji – od mikrobrowarów po zakłady produkujące kilka milionów hektolitrów piwa rocznie. Wszystkie te podmioty budują potencjał gospodarczy i społeczny sektora piwowarskiego w Polsce. Pod względem produkcji złotego trunku, Polska zajmuje drugie miejsce na unijnym podium, za Niemcami (87 mln hl rocznie) (European Beer Trends 2021 r.).
Praca w małych miejscowościach
Browary działające poza dużymi miastami są kluczowymi pracodawcami w danej gminie, dając zatrudnienie kolejnym pokoleniom piwowarów. Cała branża browarnicza zatrudnia dzisiaj 9,5 tys. pracowników w każdym przedziale wiekowym, w tym osoby o najniższych kwalifikacjach i starsze, najbardziej zagrożone bezrobociem strukturalnym.
Browary zasilają wschodnią Polskę
Wiele dużych browarów zlokalizowanych jest we wschodniej części Polski, na ogół poza głównymi ośrodkami miejskimi, np. browary w Braniewie, Rakszawie, Lublinie, Leżajsku, Łomży, Jędrzejowie czy Białymstoku. To region kraju, który jest szczególnie narażony na wykluczenie społeczne i ekonomiczne. Południowo-wschodnia część Polski to także region z plantacjami chmielu, a 90 proc. tego surowca wykorzystywanego do warzenia piwa w naszym kraju pochodzi właśnie z rodzimych upraw. Z tych właśnie powodów funkcjonowanie zakładów piwowarskich jest tak istotne z punktu widzenia lokalnego rynku pracy i gospodarczego rozwoju regionów. Pozwala zmniejszać terytorialne nierówności w dostępie do rynku pracy i zamożności mieszkańców.
Piwo istotne dla małych sklepów, choć ten kanał sprzedaży się kurczy
Spowodowana pandemią zmiana zachowań zakupowych Polaków (duże i mniej częste zakupy w większych sklepach) oraz sytuacja gospodarcza (wzrost inflacji i cen) przekładają się na stopniową redukcję głównego kanału sprzedaży piwa, jakim są sklepy małoformatowe. Małe sklepy to nadal 2/3 wszystkich placówek handlowych w Polsce, choć w latach 2020 i 2021 wiele tego rodzaju punktów zostało zamkniętych. Od wielu lat stanowią najważniejszy kanał sprzedaży piwa (66 proc. w 2021 r., NielsenIQ), jednak w 2021 roku sprzedaż piwa w sklepach małoformatowych spadła o 2,5 pp. (NielsenIQ). Zależność jest obopólna – piwo to 27% wartości sprzedaży małych sklepów.
Browary wspierają rozwój lokalnych społeczności
W 2017 roku 440 milionów złotych trafiło do jednostek samorządu terytorialnego z tytułu podatków dochodowych, składek ZUS i podatków lokalnych generowanych przez sektor piwowarski i branże powiązane. Dla wielu małych gmin, gdzie znajdują się browary to bardzo istotne źródło dochodów do lokalnego budżetu, z którego realizowane są liczne inwestycje poprawiające jakość życia mieszkańców. Jednocześnie wiele browarów jest mocno zaangażowanych w rozwój lokalnych społeczności poprzez wspieranie polskiej kultury, sportu i edukacji. Tylko w roku 2017 największe firmy piwowarskie przeznaczyły na te cele 38,5 mln zł. W większości przypadków lokalne wydarzenia są wspierane przez marki lokalne, co pogłębia związek browaru z tamtejszą społecznością.
Pomoc w czasie pandemii
Pandemia COVID-19 postawiła wiele nieoczekiwanych wyzwań m.in. przed lokalnymi ośrodkami służby zdrowia. Najwięksi producenci piwa w Polsce wsparli placówki medyczne, w miastach, gdzie zlokalizowane są browary poprzez przekazanie środków finansowych lub zakup sprzętu medycznego do celów walki z pandemią. Wśród przykładów konkretnej pomocy wymienić należy:
- Darowizny finansowe Kompanii Piwowarskiej (łącznie 500 000 PLN) dla szpitali zajmujących się walką z koronawirusem w Poznaniu, Białymstoku i Tychach oraz przekazanie przez należącą do Kompanii Piwowarskiej markę Lech 500 000 PLN na specjalny fundusz interwencyjny Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
- Zakupienie ze środków Grupy Żywiec sprzętu medycznego, na łączną kwotę 500 000 PLN. Wraz ze środkami ochrony osobistej trafił on do: Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Żywcu, Miejskiego Szpitala w Elblągu, Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Leżajsku, Powiatowego Centrum Medycznego w Grójcu, Namysłowskiego Centrum Zdrowia.
- Przekazanie przez Carlsberg Polska po 200 000 PLN (łącznie 600 000 PLN) trzem szpitalom: SPZZOZ w Sierpcu, SP ZOZ w Brzesku i SPWSZ w Szczecinie. Ze środków zostały zakupione urządzenia wspierające oddychanie, kardiomonitor i pompy infuzyjne oraz specjalistyczne urządzenia do dezynfekcji łóżek i pomieszczeń szpitalnych.
Wyjątkową inicjatywą wsparcia placówek medycznych było wykorzystania alkoholu odzyskiwanego przy produkcji piwa bezalkoholowego w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu do produkcji płynów do dezynfekcji. Alkohol dotychczas sprzedawany do celów przemysłowych został bezpłatnie przekazany producentom płynu do dezynfekcji, dzięki czemu Szpital Powiatowy w Żywcu oraz wszystkie gospodarstwa domowe w Żywcu otrzymali go za darmo.
Powiązane artykuły:
Kluczowe liczby
Znaczenie branży piwowarskiej dla polskiej gospodarki Polska branża piwowarska stanowi istotne ogniwo gospodarki narodowej. Wartość dodana wytworzonaw gospodarce Wpływy z podatków i opłat od branży, w tym 4,2 mld zł z VAT
Mapa Browarów
Mapa Browarów W kraju działa ponad 300 małych, średnich i dużych browarów. Na mapie przedstawiono browary zrzeszone w:Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego-Browary Polskie i Stowarzyszeniu Regionalnych Browarów Polskich
Rynek pracy
Branża piwowarska jest bardzo istotnym pracodawcą – bezpośrednio w browarach pracuje około 9,5 tys. osób. Jeśli dodać do tego zatrudnienie w branżach powiązanych z produkcją i sprzedażą piwa, czyli w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa, to otrzymamy 114,5 tys. miejsc pracy związanych z piwem.