Eksport piwa z Polski

Chociaż Polacy piją 92% krajowej produkcji piwa, to handel zagraniczny jest istotny dla polskiego piwowarstwa. Wpływa on korzystnie na kondycję finansową branży i całej polskiej gospodarki, ale ma też istotne znaczenie dla promocji Polski na świecie. W 2020 roku na rynki zagraniczne trafiło 4,37 mln hl piwa, których wartość sięgnęła 0,99 mld zł.

Roczny eksport piw

 

Polskie piwo za granicą

Do 2000 r. udział eksportu w całkowitej produkcji piwa w Polsce był marginalny. Na przełomie wieków ponad 99 proc. piwa uwarzonego w polskich browarach trafiało na rynek krajowy, a wolumen eksportu wynosił zaledwie 0,1 mln hektolitrów. Od tego czasu jednak obydwa wskaźniki szybko wzrosły.

  • W 2010 r. wolumen eksportu wyniósł już 2,1 mln hektolitrów a udział w produkcji 5,7 proc.
  • W 2018 r. polskie browary wyeksportowały 3,8 mln hektolitrów piwa, czyli prawie tyle, ile wyniosła całkowita produkcja piwa w Finlandii w tym samym roku. Oznacza to, że co ósme piwo z Polski trafiło do konsumentów za granicą.
  • W 2020 r. Polska była już piątym największym eksporterem piwa w UE. W rankingu tym wyprzedziły ją Belgia, Niemcy, Holandia i Czechy, czyli kraje o długiej i ugruntowanej tradycji piwowarskiej.

Polska na produkcyjnym podium w Europie

W ostatnich latach polski rynek osiągnął wysoki stopień nasycenia, dlatego patrząc w przyszłość, zamiast wzrostu produkcji, należy raczej oczekiwać zmian w strukturze konsumpcji piwa oraz orientacji na eksport polskich browarów. Polacy już teraz są w unijnej czołówce pod względem spożycia piwa na mieszkańca.

Także pod względem produkcji Polska dołączyła do unijnych liderów. W 2019 r. miała 11-procentowy udział w całej produkcji tego napoju we wspólnocie (39,2 mln hl). Więcej piwa warzą jedynie Niemcy, zajmując pierwsze miejsce na europejskim podium (80 mln hl). Po Brexicie Polska jest drugim największym producentem piwa w Unii Europejskiej, nieznacznie wyprzedzając Hiszpanię (38,6 mln hl). Co warto podkreślić, browary w Polsce produkują zdecydowanie więcej piwa niż kraje o tradycjach piwowarskich, takich jak Holandia, Belgia, Czechy czy Austria.

Polskie piwo trafia przede wszystkim do krajów Unii Europejskiej, ale nie tylko. Ważnymi rynkami są też Stany Zjednoczone i Kanada, co wynika głównie z licznej w tych krajach Polonii. Piwo generuje dodatni bilans handlowy, gdyż eksport przekracza pięciokrotnie import.

Proudly made in Poland!

„Proudly made in Poland” to specjalny znak, umieszczany na opakowaniach piw, trafiających na zagraniczne rynki. Według pomysłodawców, Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie oraz Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, celem wprowadzonego w 2018 r. znaku jest promocja polskiego piwa i umacnianie wizerunku Polski, jako kraju pochodzenia produktów najwyższej jakości oraz wiarygodnego i wartościowego partnera handlowego. Jesteśmy dumni, że smak polskiego piwa mogą poznawać piwosze z różnych zakątków świata.

Źródła:
Podsumowanie analizy wybranych wskaźników wpływu przemysłu piwowarskiego na polską gospodarkę i otoczenie, Deloitte 2021.
European Beer Statistics 2020, The Brewers of Europe

Powiązane artykuły:

Branża

Kluczowe liczby

Znaczenie branży piwowarskiej dla polskiej gospodarki Polska branża piwowarska stanowi istotne ogniwo gospodarki narodowej. Wartość dodana wytworzonaw gospodarce Wpływy z podatków i opłat od branży, w tym 4,2 mld zł z VAT

Czytaj dalej
Branża

Mapa Browarów

Mapa Browarów W kraju działa ponad 300 małych, średnich i dużych browarów. Na mapie przedstawiono browary zrzeszone w:Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego-Browary Polskie i Stowarzyszeniu Regionalnych Browarów Polskich

Czytaj dalej
Branża

Rynek pracy

Branża piwowarska jest bardzo istotnym pracodawcą – bezpośrednio w browarach pracuje około 9,5 tys. osób. Jeśli dodać do tego zatrudnienie w branżach powiązanych z produkcją i sprzedażą piwa, czyli w handlu, rolnictwie i przetwórstwie spożywczym oraz sektorze HoReCa, to otrzymamy 114,5 tys. miejsc pracy związanych z piwem.

Czytaj dalej